Hvornår skader motion din fertilitet?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Hvornår skader motion din fertilitet?

Normalt siger vi at motion er godt, også når du gerne vil være gravid. Det er oven i købet vigtigt at være i god form inden du bliver gravid. Motion forebygger komplikationer under graviditeten som for eksempel forhøjet blodtryk, svangerskabsforgiftning og graviditetsbetinget sukkersyge.

Skader motion din fertilitet?

Videnskabelige undersøgelser har vist, at højintensiv træning nedsætter din fertilitet. Et norsk studie som inkluderede 3887 kvinder har vist, at kvinder som dyrker motion hver dag havde en 3.2 gange øget risiko for infertilitet. Kvinder som dyrker højintensiv træning havde en 2.3 gange større risiko for at få problemer med fertiliteten. Det er altså både antallet af træningstimer og intensiteten som betyder noget. Resultater fra den danske undersøgelse ”snart gravid” viser også, at mere end 5 timers motion om ugen nedsætter fertiliteten. I begge undersøgelser gjaldt dette kun for normalvægtige kvinder (BMI mellem 19 og 25), hvorimod overvægtige kvinder kan øge fertiliteten ved at dyrke motion som medfører vægttab. Normalvægtige kvinder kan øge deres fertilitet ved at dyrke let motion mellem 1 og 4 timer om ugen.

Hård motion under IVF behandling

For kvinder i IVF behandling har et studie med 2232 kvinder vist, at hård motion mindst 4 timer om ugen nedsætter chancen for fødsel af et levende barn med 40%. Risikoen for at behandlingen blev aflyst fordi der ikke var æg til oplægning, eller at ægget ikke satte sig fast, var ligeledes øget 2-3 gange i forhold til kontrolgruppen.

Kan motion øge din risiko for abort?

Resultater fra den danske fødselskohorte, som omfatter 92671 kvinder som blev gravide i tidsrummet 1996-2002, viser, at kvinder som motionerer meget (i denne undersøgelse 7 timer om ugen) har en større risiko for abort end kvinder som ikke dyrker motion. Man fandt også forskel på typen af motion. High impact sport så som løb, boldspil og ketchersport havde en højere abortrisiko end low impact sport som gang, aerobic for gravide og cykling. Svømning gav mindst risiko for abort. Efter 18. graviditetsuge kunne man ikke længere vise nogen forskel.

Hvordan nedsætter motion din fertilitet?

Vi ved at kvindelige topatleter ofte har problemer med at menstruationen udebliver. Det ses langt oftere hos løbere end hos svømmere. Typen af motion og kropsvægten har også indflydelse. Når kroppen kommer i negativ energibalance fordi sporten kræver mere energi end kroppen kan optage, påvirkes hjernen og hypofysen. De signaler, som normalt får et æg til at modnes hver måned, forsvinder. Ægløsningen udebliver, og du får derfor ikke din menstruation. Hos normalvægtige kvinder som træner meget har man også set ændringer i menstruationscyklus. De ændringer påvirker især det gule legeme i æggestokken, som skal forhindre at menstruationen kommer inden ægget har sat sig fast.

Fertilitetslægens råd

Er du normalvægtig, bør du være opmærksom på hvor meget og hvor hårdt du træner når du gerne vil være gravid. Løb ser ud til at nedsætte din fertilitet, hvorimod svømning og til dels cykling ikke har samme negative effekt. Men lad være at gå til hård spinning, din puls skal ikke komme over 130 slag/min for de flestes vedkommende. Er du i meget god form fordi du dyrker meget sport, bør du nedsætte dit aktivitetsniveau. Hvis du er overvægtig kan motion og vægttab øge din fertilitet. Læs også “Tab dig gravid“. Når først du er konstateret gravid, bør du ikke øge dit aktivitetsniveau, men fortsætte på et lidt lavere niveau. Sundhedsstyrelsen anbefaler at din træning ikke bør være hårdere end at du er i stand til at føre en samtale samtidigt. Her finder du flere råd om livsstil og fertilitet.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Comments

comments

2 Kommentarer

Leave a Comment